TAJEMSTVÍ LESA
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Přírodní vzdělávání – Děti si rozšíří znalosti o lesních zvířatech, rostlinách a stromech
Technická gramotnost – Děti se naučí, jak vytvořit ze dřeva lesní zvířátka, jak funguje mechový filtr a multisenzorická deska
Rozvoj smyslového vnímání – Děti zapojí smysly při hrách a tvořivých aktivitách
Prožitkové učení – Děti zažijí nové situace prostřednictvím praktických aktivit, které jim přinesou nové zkušenosti.
Klíčové aktivity:
Lesní workshop – děti komplexně seznámí s lesním ekosystémem a získají praktické dovednosti týkající se lesního hospodářství. Účastí na tomto programu se děti naučí o významu lesa pro životní prostředí a společnost, přičemž se blíže seznámí s každodenní prací myslivců a lesních dělníků.
Fotografie zde.
Lesní pohádka a tvorba krajiny - Děti se naučí pracovat ve skupinách při tvorbě lesní krajiny (při malování kulis) a budou tak rozvíjet svou schopnost spolupracovat a komunikovat. Namalují různé druhy stromů a rostlin, které se vyskytují v lese. Seznámí se s lesní tématikou a dozvědí se zajímavosti o lese a jeho obyvatelích prostřednictvím vyprávění krátké pohádky.
Fotografie zde.
Dramatizace lesní pohádky a relaxace - Děti dramaticky ztvární pohádku Boudo, budko (pohádka o zvířátkách z lesa). Postaví si kulisy a připraví krajinu k pohádce. Při dramatizaci budou rozvíjet své herecké schopnosti a představivost při hraní rolí. Poznají význam komunikace a spolupráce při dramatizaci pohádky pro druhou skupinu dětí.
Fotografie zde.
Pečení pařezů – Děti se aktivně zapojí do válení lineckého těsta, které bude již vyrobeno ve dvou variantách – čokoládové a světlé. Při výrobě rolády a jejím krájení na kolečka děti budou rozvíjet své manuální dovednosti a zároveň se seznámí s novými surovinami, jako je kakao a skořice.
Fotografie zde.
Výroba zvířátek z dřevěných koleček - Děti budou rozvíjet své manuální dovednosti a kreativitu při tvorbě ptáčků, lišky, sovy a zajíce z dodaných materiálů, tak aby byly děti schopny využít různé materiály.
Fotografie zde.
Pokusy z lesa – Mechový filtr – Během aktivit si děti procvičí své znalosti o různých druzích stromů a upevní si pochopení významu lesa pro lidskou společnost a zvířata. Pochopí schopnosti lesa zadržovat vodu v krajině.
Fotografie zde.
Lesní multisenzorická deska – děti se naučí rozvíjet jemnou motoriku, hmat a kreativitu. Děti budou zapojeny do procesu vytváření svého vlastního smyslového panelu.
Fotografie zde.
DOBRODRUŽSTVÍ VČELKY MÁJI
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Hlavní cíle tohoto projektu jsou rozdělené na čtyři oblasti:
Přírodní vzdělávání – Seznámení s životem včel a jejich přínosem pro přírodu i člověka.
Technická gramotnost – Děti se naučí, jak funguje včelí úl a proces tvorby medu.
Rozvoj smyslového vnímání – Děti zapojí všechny smyslů při hrách a tvořivých aktivitách.
Prožitkové učení – Děti zažijí nové situace prostřednictvím praktických aktivit, které jim přinesou nové zkušenosti.
Klíčové aktivity:
Život v úlu - Děti se seznámí s včelami a jejich úkolem v přírodě. Vyzkouší si životní cyklus včely a prožijí smyslové hry, při kterých například ochutnají med.
Fotografie zde.
Plástve a stavitelé - V tomto bloku nás navštíví pan včelař, který nás naučí, jak včely staví své plástve. Děti si vytvoří vlastní plástve z kartonu, a také si zahrají na “pilné včelky”, které sbírají pyl a starají se o úly.
Fotografie zde.
Dobrodružství na včelí louce - Děti se vypraví na zahradu, kde budou pozorovat rostliny, které včely opylují. V rámci smyslových her si osahají přírodní materiály a vyzkouší si různé experimenty a hry s květinami.
Fotografie zde.
Včelařem na jeden den - Navštíví nás včelař, který dětem ukáže včelařské vybavení a naučí je, jak pracovat s úly a stáčet med.
Fotografie zde.
HUDBA KOUZEL - OBJEVUJEME SVĚT ZVUKŮ A MELODIÍ
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Podpořit u dětí hudební rozvoj a pomoct jim objevovat kouzlo zvuků, melodií a rytmů.
Rozvíjet u dětí hudební kreativitu a schopnost vyjadřovat se prostřednictvím hudby
Seznámit děti s různými hudebními nástroji, jejich zvuky a možnostmi využití.
Naučit děti, že hudba není jen zvuk, ale také jazyk, kterým mohou vyjádřit své pocity, myšlenky a nápady.
Rozvíjet u dětí jejich hudební sluch, rytmické cítění a vnímání hudby.
Podpořit u dětí jejich osobní rozvoj.
Klíčové aktivity:
Kouzelný svět hudby - Projektový den “Kouzelný svět hudby” seznámí děti s hudbou a jejími základními prvky prostřednictvím her, tvoření a objevování nových nástrojů. Pomocí hry se seznámí s hudební osnovou a tóny. Děti budou objevovat neobvyklé hudební nástroje. Vyzkouší si BOOMWHACKERS, které jim umožní vytvářet melodie a rytmy podle délky trubic.
Fotografie zde.
Muzikohraní - Během “Muzikohraní” se malí hudebníci ponoří do kouzelného světa zvuků a tónů. Čeká je interaktivní a zábavné setkání s hudebními nástroji, tancem, improvizací a rytmem. Prožijí nezapomenutelnou cestu plnou tvořivosti a radosti z hudby
Fotografie zde.
Kouzlo písniček - Projektový den “Kouzlo písniček” podpoří u dětí radost a zábavu - písničky v MŠ nejsou jen o zpěvu, ale o komplexním procesu, který se dotýká emocí, mysli a těla dítěte. Tady je několik způsobů, jak hudba a písničky v mateřské škole skutečně kouzlí:
Písničky s jednoduchým rytmem učí děti vnímat čas, koordinovat pohyby a rozvíjet smysl pro rytmus. Tleskání, skákání, poskakování podle rytmu zlepšuje jejich motoriku a pohybové dovednosti, a zároveň pomáhá s koncentrací a soustředěním. Každý takt je malým dobrodružstvím!
Hudba pomáhá dětem se snadněji učit nová slova a fráze. Písničky s opakováním posilují paměť, pomáhají dítěti lépe se vyjadřovat a orientovat se ve světě kolem sebe. S každým novým veršem se dětem rozšiřuje slovní zásoba a zlepšuje se jejich výslovnost.
Písničky jsou skvělým nástrojem pro vyjádření emocí. Pomáhají dětem pochopit, jak se cítí, a učí je rozlišovat mezi různými pocity, jako je radost, smutek nebo vzrušení.
Prostřednictvím písniček se děti seznamují s různými tématy, jako jsou zvířata, roční období, příroda nebo různá povolání. Každá písnička je vlastně malým příběhem, který jim pomáhá pochopit a zkoumat svět kolem nich.
Fotografie zde.
O Hláskovi a píšťalce - Cílem hudební pohádky je prostřednictvím poutavého příběhu dvou lesních skřítků obohatit dětské vnímání hudby a rozvíjet jejich představivost. Děti se seznámí s rozmanitými zvuky a možnostmi hudebního vyjádření, které evokují přírodní živly, zvířata a prostředí příběhu. Program zároveň podporuje rozvoj sluchového vnímání, emocí a propojení hudby s vyprávěním.
Fotografie zde.
Muzikoterapie - Relaxační program, při kterém si děti zažijí sílu zvuku a poznají netradiční hudební nástroje z celého světa. Program je rozdělen na aktivní část, kdy si děti samy zahrají a pasivní část, při které budou poslouchat a relaxovat. Cílem muzikoterapie je umožnit dětem prožít sílu zvuku a rytmu, podpořit jejich kreativitu a uvolnění prostřednictvím hry na netradiční hudební nástroje i relaxačního poslechu.
Fotografie zde.
UMĚNÍ NÁS PROMĚNÍ!
Inovativní vzdělávání
„Umění nás promění!“ – cesta k fantazii, vyjádření a radosti z tvoření.
Cíl:
Cílem projektu je rozvíjet dětskou kreativitu, zvídavost a chuť objevovat svět výtvarného umění. Děti budou malovat, kreslit, stříhat, lepit i experimentovat s barvami a různými materiály. Naučí se vyjadřovat své pocity, zážitky i nápady tak, jak je samy cítí – výtvarně
a po svém.
Společně se vydáme do galerií, podíváme se na obrazy, sochy i ilustrace, budeme si o nich povídat a hledat, co v nich děti samy objeví. Inspiraci najdou nejen u slavných umělců, ale také v pohádkách a příbězích.
Ve školce pak vznikne prostor pro vlastní tvorbu – malování na plátno, koláže, portréty nebo netradiční výtvarné techniky, které dětem přinesou radost a prostor pro fantazii.
Celý projekt zakončíme malou slavností a výstavou, kde děti ukážou, co je bavilo a co vytvořily.
Klíčové aktivity:
Den v galerii výtvarného umění – Chagall - Děti navštíví Galerii výtvarného umění, kde se srozumitelnou a hravou formou seznámí s malbou, sochami i tím, jak umělci vyjadřují své myšlenky a pocity. Dozví se, jak se chovat v galerii, poznají profesi galeristky a naučí se dívat na obrazy očima i srdcem. Společně budeme objevovat, co může obraz vyprávět, co v něm vidíme a cítíme. Tento zážitek se stane inspirací pro další tvoření ve školce.
Fotografie zde.
Každý může být malířem! - Děti se ve školce promění v malíře! Navážeme na návštěvu galerie a vytvoříme si vlastní ateliér, kde si děti vyzkouší různé výtvarné techniky – kresbu pastelkami, malbu vodovkami, temperami i akrylem na plátno. Naučí se míchat barvy, vyjadřovat své myšlenky pomocí malby a objevovat, co je při tvoření baví. Budeme si prohlížet repliky slavných obrazů, mluvit o jejich příbězích, pocitech a výtvarných stylech. Na závěr uspořádáme slavnostní vernisáž s výstavou dětských děl.
Fotografie zde.
Já malíř: Tváře našich dětí - Děti se naučí malovat obličej – nejprve svůj vlastní pomocí suchých pastelů nebo vodových barev a šablon vycházejících z jejich fotografií. Poté budou malovat na polystyrenové 3D hlavy akrylovými barvami, inspirovány tvorbou Fridy Kahlo. Seznámíme se i s Pablem Picassem a jeho kubistickými obrazy – děti vytvoří obličeje z vystříhaných geometrických tvarů formou koláže. Na závěr vznikne výstava na schodišti školky, kterou si budou moci prohlédnout kamarádi a rodiče.
Fotografie zde.
Svět, kde se pohádky stanou uměním - Děti se vydají do Vily Hanse Ulricha, kde je čeká interaktivní výstava plná nádherných ilustrací od polských výtvarníků – Józefa Wilkoně, Stasyse Eidrigevičiuse, Jana Lenici a Olgy Siemaszko. Poslechnou si pohádku Kouzelný oříšek, ponoří se do bohatého světa ilustrací a zapojí se do výtvarných aktivit v ateliéru. Výstava se stane branou do světa pohádek i umění.
Fotografie zde.
Pohádky v umění kousek po kousku - Ve třídě se děti pustí do objevování krásy pohádkových ilustrací českých výtvarníků, jako jsou Josef Lada, Jiří Trnka a Helena Zmatlíková. Budeme porovnávat výtvarné styly, zkoumat detaily a vnímat atmosféru jednotlivých obrázků. Děti se poté zapojí do skládání speciálních uměleckých puzzlí s ilustracemi – společně si o nich budeme povídat, hledat v nich příběhy a detaily. Na závěr uspořádáme výstavu, kde si děti i rodiče zkusí obrázky poskládat, a přitom vyprávět příběhy, které z nich vystupují.
Fotografie zde.
Co se skrývá pod víčky - Děti zažijí smyslově zaměřený program v Galerii výtvarného umění v Ostravě. Skrze tvorbu umělce Jiřího Šiguta se seznámí s malováním světlem, fotogramy i fotografií s dlouhou expozicí. Budou tvořit s přírodními materiály, hrát si se stíny, malovat vodou, pozorovat obrazy promítané projektorem a vnímat zvuky i dotek. Tento den nabídne dětem prostor pro zklidnění, fantazii i radost z objevování.
Fotografie zde.
Emoce, barvy, tvary a kouzlo fantazie - Děti se vydají do světa emocí a barev. Naučí se, jak pomocí výtvarných technik vyjádřit náladu nebo pocit. Vyzkouší si zapouštění krepového papíru, kapkovou a pěnovou malbu, rozfoukávání tuše, obtiskování bublinkové fólie, tvoření mozaik, mandal i obrázků pomocí kuliček. Projekt podpoří tvořivost, vnímání a radost z vlastního výrazu.
Fotografie zde.
HURÁ, KRÁLÍČEK!
Inovativní vzdělávání
Cílem projektu je podpořit v dětech zájem o přírodu, prohloubit jejich znalosti o vybraném živočichovi a naučit se o něj pečovat. Díky pravidelné péči o mazlíčka zažijí děti pocit zodpovědnosti za živého tvora. Postupně se budou učit péči o něj tak, aby byly co nejvíce samostatné.
Cíl:
Přírodovědná gramotnost vzdělávání - seznámení s životem králíka, péče o něj
Technická a matematická gramotnost – stavění klece a ohrad, pravidelné vážení králíka, odměřování krmiva, vody...
Čtenářská a jazyková gramotnost - práce s knihami, tvorba leporela
Prožitkové učení – všechny aktivity vycházejí z přímého kontaktu s králíčkem, z reálných situací a z prožitku dětí
Klíčové aktivity:
Nákup králíčka a vybavení, každodenní péče, příprava krmení, čištění klece, česání...
Fotografie zde.
Návštěva v SVČ Korunka v Ostravě - Porubě, kde se děti teoreticky seznámí s drobnými savci pod vedením lektorky z kroužku mladých chovatelů a budou moci sdílet své zkušenosti či klást dotazy.
Fotografie zde.
Návštěva chovatele králíků ve třídě, který zkontroluje, jak děti o králíčka pečují a pomůže s prvním venčením a dalšími složitějšími úkony.
Fotografie zde.
Beseda s odborníkem - MVDr. Helena Pavelková - veterinářka, specialistka na plazy a drobné savce seznámí děti s možnými chorobami králíků a jejich prevencí. Zároveň zkontroluje zdravotní stav králíčka.
Fotografie zde.
„Králičí encyklopedie“ - Děti vytvoří leporelo/knížku s podstatnými informacemi o životě a chovu králíků a obrázkový návod, jak o králíka pečovat.
Fotografie zde.
PŘÍRODNÍ ŽIVLY
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Cílem je u dětí rozvíjet přírodní gramotnost pomocí přírodních živlů (oheň, voda, země, vzduch) prostřednictvím prožitkového učení, experimentů a praktický aktivit, objeví jak pozitivní tak negativní stránky každého živlu.
Klíčové aktivity:
Blahodárná voda - Děti objevují vodu jako klíčový přírodní prvek – pomocí pokusů, pozorování a praktických činností zkoumají její vlastnosti, možnosti využití i rizika, která s sebou nese. Sledují, jak voda ovlivňuje růst stromů v lese, a při pokusu s kuličkou hlíny propojují poznatky o vodě a půdě. V aktivitě „Oheň a voda v lese“ děti hledají souvislosti, jak voda pomáhá chránit přírodu, ale i jaké škody může napáchat.
Děti se naučily, že voda je pro život nepostradatelná, ale její síla může také ničit – například při záplavách.
Fotografie zde.
Síla větru - Vítr přichází jako další významný živel. Děti sledují účinky větru v přírodě prostřednictvím videa, experimentů a tvořivých aktivit. Učí se o jeho síle, nebezpečí i užitečnosti. Společné činnosti podporují spolupráci, rozvoj představivosti a logického uvažování. Děti přemýšlejí nad tím, co se v přírodě stane, když vítr zasáhne les.
Děti pochopily, že vítr může pomáhat například při šíření semen nebo pohánět větrné elektrárny, ale že silný vítr dokáže také způsobit polomy a ohrozit životy zvířat i lidí.
Fotografie zde.
Hřejivý oheň - Oheň představuje silný, ale nevyzpytatelný živel. Děti se učí chápat, že oheň je pro přírodu přirozený a v některých případech i prospěšný, ale zároveň může být velmi nebezpečný. V aktivitách propojených s tématem „Oheň a voda v lese“ objevují souvislosti mezi živly a jejich dopadem na lesní prostředí.
Děti si uvědomily, že oheň může přinášet teplo a obnovu (např. v přírodních cyklech), ale také velké škody – požáry ničí nejen rostliny a stromy, ale i životy zvířat.
Fotografie zde.
Země plná života - V lese děti objevují půdu a její význam. Sbírají přírodní materiály, zkoumají vlastnosti hlíny podle vlhkosti, třídí, pojmenovávají a tvoří. Smyslové aktivity a pokusy s hlínou rozvíjejí jazykové dovednosti, myšlení a vztah k přírodě. Během návštěvy lesnické školy poznávají děti práci lesníků a myslivců, pozorují volně žijící zvířata, rozlišují biotopy a hledají souvislosti mezi živly a životem v lese.
Děti poznaly, že země dává život rostlinám i zvířatům, ale pokud je znečištěná nebo příliš vyschlá, může narušit celý ekosystém.
Fotografie zde.
PES – NEJLEPŠÍ PŘÍTEL ČLOVĚKA
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Cílem tohoto projektu je poskytnout dětem základní informace o psech, jejich potřebách a vlastnostech. Pomůže rozvíjet vztah ke zvířatům, empatii a porozumění.
Klíčové aktivity:
Beseda pana Holby s vodícím psem - Děti se poutavou formou seznámily se životem vodicího psa a jeho rolí při pomoci nevidomým. Pod vedením odborníka si vyzkoušely, jaké to je být veden psem, dozvěděly se o speciálním vybavení, správné komunikaci s lidmi s postižením a posílily empatii i ohleduplnost.
Fotografie zde.
Seznámení s pejsky - Děti poznávaly psí plemena, sdílely si zážitky se svými domácími mazlíčky a zhlédly vzdělávací pořad jako motivaci k diskusi. Ve skupinkách tvořily pejska netradiční technikou, stavěly boudu, pracovaly s pracovním listem a hrály pohybovou hru „Fido říká“. Aktivity byly zaměřeny na podporu bezpečného a ohleduplného chování k pejskům.
Fotografie zde.
Canisterapie – objevujeme psí tělo - Děti se seznámily s pravidly kontaktu se psem a navázaly vztah s canisterapeutickým pejskem podáním pamlsku. Společně objevovaly psí tělo, péči o zdraví zvířat, prohlédli si psí lékárničku, poslouchaly tlukot srdce a plnily tematický pracovní list. Na závěr sledovaly psí triky, pomazlily se s pejskem a sdílely své zážitky.
Fotografie zde.
Nakupujeme pro pejsky v Superzoo - Děti v komunitním kruhu diskutovaly o potřebách psa a sestavily nákupní seznam. V prodejně SuperZoo vybíraly potřebné pomůcky pro pejsky a komunikovaly s personálem. Po návratu sdílely zážitky z cesty, nákupu i setkání se psy a vytvořily zázemí pro plyšové mazlíčky.
Fotografie zde.
Procházka s pejskem do Bělského lesa - Děti se při procházce do Bělského lesa dozvěděly, jak správně venčit pejska, ale také s pravidly bezpečného chování. Pozorovaly pejska v reálném prostředí, zjišťovaly jeho potřeby a pozorovaly jeho chování. Nabídly mu pamlsek a zúčastnily se psích závodů. Program završila diskuse, během níž děti sdílely zážitky a upevnily si vztah ke zvířatům.
Fotografie zde.
Pejsek v dětské literatuře - Děti se skrze knihy o psech ponořily do světa literatury, poznávaly různá plemena, jejich vlastnosti i pomoc lidem. Ve skupinkách pracovaly s atlasy, interaktivní knihou a tvořily výtvarné zápichy.
Fotografie zde.
Pečeme psí pamlsky - Děti se dozvěděly, co psi smějí jíst, a samy připravily zdravé jablečné pamlsky podle obrázkového receptu. Aktivita rozvíjela jemnou motoriku, smyslové vnímání i spolupráci. V závěru děti sdílely zážitky a těšily se, až pamlsky předají svým pejskům.
Fotografie zde.
TAJEMSTVÍ LESA
Inovativní vzdělávání
Cíl:
Přírodovědné vzdělávání – Poznávání života v lese, propojení rostlin, živočichů a prostředí.
Technická gramotnost – Pozorování přírodních jevů, práce s lupou, mikroskopem, tvoření z přírodnin.
Rozvoj smyslového vnímání – Využití zraku, sluchu, hmatu i čichu při poznávání lesa.
Prožitkové učení – Praktické zážitky v přírodě, aktivní zkoumání a badatelské činnosti.
Klíčové aktivity:
Les všemi smysly - Děti prozkoumávaly les čichem, sluchem, hmatem i zrakem. Naslouchaly přírodě, sahaly na kůru, šišky, mechy, poznávaly vůně bylin. Podporováno vnímání, fantazie a vztah k přírodě.
Fotografie zde.
Lesní hrátky se zvířátky - Na procházce zahlédly zajíce, zbytek zvířátek přišlo „do školky“. Plnily úkoly od zvířat – poznávaly je, učily se o jejich životě, chování a stopách.
Fotografie zde.
Lesní badatelé- Založily mraveniště v teráriu, motýlí zahrádku, pozorovaly motýlí keř, sázely stromy. Učily se pozorovat, pečovat a chápat propojení mezi živými tvory a prostředím.
Fotografie zde.
Lesní škola (Bělský les) - Hra „Na lovce“ – sběr drobných živočichů, pozorování půdy, listí. Aktivity: ochutnávka lípy, poznávání ptáků ve voliérách, zvuková a smyslová poznávačka v jurtě, pohyb v přírodním hřišti.
Fotografie zde.
Lesní život v ZOO - Pozorování lesních zvířat a ptáků v ZOO. Rozlišování hmyzu, sledování jeho pohybu. Seznámení se zvířaty z jiných kontinentů. Procházka lesní částí ZOO.
Fotografie zde.
Záchranná stanice Bartošovice - Exkurze do stanice – interaktivní expozice přírody, pozorování zachráněných zvířat, péče o ně, seznámení s ochranou přírody a významem záchranných stanic.
Fotografie zde.