PREZENTACE ČR.mp4

principy montessori

Alternativní pedagogika italské lékařky Marie Montessori  vychází z přesvědčení, že dítě má v sobě přirozenou touhu učit se a rozvíjet. Úkolem dospělého je být mu na této cestě průvodcem a připravit prostředí tak, aby v něm dítě mohlo naplnit své individuální potřeby. Jejím mottem se stala prostá dětská prosba:„Pomoz mi, abych to dokázal sám“. 

Jak vypadá připravené prostředí

Připravené prostředí hraje v Montessori pedagogice jednu z klíčových rolí. Aby se děti mohly rozvíjet v souladu se svými potřebami, musí mít připravený materiál volně k dispozici. Ve třídě jsou proto vytvořeny koutky s otevřenými policemi, z nichž si děti samy berou potřebné pomůcky. Nachází se tu koutek pro praktický život, smyslové vnímání a hudbu, matematiku, jazyk a oblast Poznáváme svět. Vše je řazeno od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu, zleva doprava, shora dolů, od celku k jednotlivým částem. 

Zde jsou pomůcky, díky nimž si dítě může zkoušet běžné denní aktivity, jako je zapínání knoflíků, přelévání, přesýpání a další. Dochází tak k zlepšení sebeobsluhy. Dítě si zároveň trénuje i smysl pro pořádek a učí se pečovat o své prostředí. 

Tento koutek obsahuje speciálně vytvořené pomůcky pro rozvoj všech smyslů (včetně čichu, hmatu a chuti). Díky Montessori materiálu se děti učí rozlišovat nejen barvy či tvary, ale také strukturu látky, hmotnost, tíhu či teplotu.

Zájem o matematiku je pozorován už u malých dětí. Trendem současného předškolního vzdělávání je rozvoj tzv. předmatematické gramotnosti, k němuž Montessori pomůcky výrazně přispívají. Při práci s nimi děti zapojují více smyslů a dobře tak pochopí i zdánlivě složitější věci. Také jazyková výchova je přirozenou součástí vzdělávání v MŠ. Pokud při ní využíváme názorné Montessori pomůcky, děti si velmi rychle osvojují schopnost pracovat s písmeny nebo dokonce psát.

Děti se přirozeně zajímají o svět, který je obklopuje. Učí se o přírodě, rostlinách, živočiších či vesmíru. Montessori pomůcky podněcují jejich zájem a umožní jim proniknout do větší hloubky vybraného tématu.


Další klíčové principy Montessori pedagogiky

Období zvýšené vnímavosti a koncentrace - polarizace pozornosti

Marie Montessori si povšimla, že děti projevují v určitém období zvýšenou vnímavost vůči nějaké činnosti. V tomto období si dítě danou dovednost osvojí snadno a přirozeně. Pokud nemá možnost tuto dovednost rozvíjet, musí se ji později složitě učit. (Dobře je to vidět při výuce jazyka. Do určitého věku si dítě bez problémů osvojí jakýkoliv jazyk, později už má člověk s učením větší problémy a musí vynaložit určité úsilí, aby se daným jazykem domluvil.) Pokud se dítě do této činnost ponoří, dojde k tzv. polarizaci pozornosti. Dítě pracuje soustředěně a s hlubokým zaujetím tak dlouho, dokud práci nedokončí. 

Svoboda

Aby mohlo dítě naplnit své vývojové potřeby, musí dostat možnost zvolit si činnost samo, svobodně. Dítě si tedy může vybrat, s čím bude pracovat, kde a jak dlouho. Taková svoboda neznamená naprostou volnost bez hranic. Naopak v Montessori třídě se velmi dbá na dodržování pravidel, přirozený řád a harmonii. Podporujeme také vzájemný respekt mezi dětmi i mezi dítětem a dospělým. 

Ticho

Součástí Montessori pedagogiky jsou také cvičení ticha, kdy se děti soustředí na prožitek klidu a harmonie.

Práce s chybou, hodnocení

Chyba je v Montessori pedagogice vnímána jako přirozená součást procesu učení. Pomůcky jsou uzpůsobeny tak, aby dítě mohlo na chybu samo přijít a opravit ji. Dospělý práci dítěte nehodnotí, pouze mu poskytuje zpětnou vazbu tím, že si s ním povídá o jeho činnosti, zajímá ho, co si o ní dítě myslí a jak ji samo hodnotí. 

ZÁŘÍ 2024

V září jsme v naší třídě přivítali osm nových dětí. Jsme rádi, že si u nás rychle zvykají a pomáháme jim, když ještě na něco nestačí.  Během prázdnin paní učitelky připravily nové aktivity z praktického života. Jako každý rok se budeme v zimě starat o ptáčky na školkové zahradě, ale letos jim naservírujeme vlastnoručně připravené pochoutky. Pilně proto loupeme kukuřici a slunečnici, abychom měli z čeho "vařit". Také máme minikoutek drhnutí levandule. Z připravených semínek budeme časem šít voňavé pytlíčky. Většina z nás zatím trénuje navlékání nitě, ale třeba Ayinka nebo Timejka už dokážou vyšít záložku a to je k voňavé kapsičce už jen kousek. 

V září nám přálo počasí, a tak jsme trávili hodně času venku, kde máme dílnu, květinový záhon, pískoviště, průlezky, zkrátka všechno, co vidíte, když jdete kolem. Rodiče nových dětí možná netuší, že máme ještě jeden záhon v atriu školky. Naše třída si tam pěstuje bylinky, z kterých si budeme v zimě vařit léčivé čaje. Právě s tímhle záhonem jsme zažili velké dobrodružství. Když jsme ho chystali na zimu, zjistili jsme, že je celý prorostlý podivnými kořeny, na které nic neplatilo. Nakonec jsme museli přivézt kolečka a většinu hlíny odvozit do kompostéru. Bylinky jsme na chvíli přesadili do květináčů a teď čekáme na novou zeminu. Tak nám držte palce, ať je to ta pravá.

Hodně energie věnujeme také pohybu. Ve středu chodíváme pravidelně na dopravní hřiště a už jsme cvičili i v tělocvičně v ZŠ F. Formana. Však se podívejte do fotogalerie. Jsme ale tak rychlí, že většina fotek je úplně rozmazaná.

Na závěr měsíce jsme podnikli naši první společnou výpravu do Bělského lesa. Nejstarší děti nám připravily svačinku, a tak jsme výpravu zahájili velkým piknikem. Dostatečně posilněni jsme se pustili do zkoumání nejrůznějšího hmyzu, hledali jsme v trávě slimáky a mravence a stavěli příbytky z větví.  Jestli vyjde počasí, budeme do lesa chodit každý pátek. Už se moc těšíme, co všechno se v podzimním lese naučíme.

Co nás čeká v říjnu: 3. října - odpoledne pro rodiče, 4. října - florbal s trenérem, 11. října + 18. října + 25. října - v případě příznivého počasí - výpravy do Bělského lesa.

Zapsala: Eva Drastichová